Unaveni z únavy? Jak na ni vyzrát zdravou stravou

Unaveni z únavy? Jak na ni vyzrát zdravou stravou

Těšíte se na léto, ale radostné vyhlídky vám kazí neustálá únava, která vás neopouští ani po delším spánku? Jaro s sebou přináší spoustu nových možností. Plánujete, jak vylepšíte zahrádku...

... kam vyrazíte o víkendu, až vysvitne poprvé sluníčko. Ale jak to všechno zvládnout, když už teď máte pocit, že stěží zvládnete dojít ráno do práce? Je jasné, že káva to tentokrát nevyřeší.

Zdravou stravou proti únavě

Vybírejte potraviny s nízkým glykemickým indexem

Potraviny s vysokým GI působí v těle prudký vzestup a následně prudký pokles hladiny cukru. To má za následek, že nás krátce po jídle přepadne opět hlad, ale také to, že se cítíme unaveni. Dejte před jednoduchými sacharidy přednost složeným, které se rozkládají v těle déle. Kombinujte je s bílkovinami, které snižují glykemický index, a kvalitními tuky.

Mezi potraviny obsahující složené sacharidy patří například rýže natural, zelenina nebo celozrnné těstoviny. Celozrnné potraviny navíc dodají tělu potřebné minerály a vitamíny. Vybírejte potraviny obsahující kvalitní bílkoviny – libové maso, ryby, luštěniny, vejce a zakysané mléčné výrobky, u nichž si nezapomeňte překontrolovat obsah cukru. Vyhněte se rafinovaným jednoduchým cukrům obsaženým v nejrůznějších pamlscích, sušenkách, limonádách a dalších sladkostech, které nás zasytí jen nakrátko a zbytečně zatěžují organizmus.

Co je GI? Když se najíme, začnou se potraviny v trávicím traktu rozkládat na jednodušší živiny, které se pak vstřebávají do krve. Krví jsou přenášeny do jednotlivých částí těla, aby mohly být využity. Sacharidy se trávením rozkládají až na glukózu, která se vstřebává rovnou do krve. GI nás informuje o tom, do jaké míry a na jak dlouho daná potravina zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Měřítkem je přitom samotná glukóza, která má GI roven 100. Například celozrnný chléb má GI 65, což nás informuje o tom, že glukóza v něm obsažená se bude vstřebávat přibližně dvojnásobnou dobu než čistá glukóza. A proč je pro nás důležité konzumovat přednostně potraviny s nižším GI? Protože tělo glukózu z těchto potravin zpracovává déle, nedochází ke kolísání hladiny cukru v krvi a nepřetěžuje se slinivka břišní produkující inzulín, hormon, který má za úkol hladinu cukru v krvi snižovat.

GI potraviny ovlivňují i další faktory, jako je délka vaření. Obecně platí, že vysoce zpracované potraviny mají vyšší GI. Porovnáme-li jablko v syrovém stavu a jablko připravené jako pyré, má tepelně neupravené nižší GI. Dále má na hodnotu GI vliv i způsob přípravy jídla. Například předvařená rýže má vyšší GI než rýže standardní, z brambor mají nejnižší GI nové brambory vařené ve slupce - podle nových výzkumů jejich GI ještě snižuje vychlazení po uvaření a použití octové zálivky na způsob salátu. Neporušená zrna obilovin v celozrnném chlebu či bulguru mají nižší GI, naproti tomu rozemletí zrn GI zvyšuje.

Jezte pravidelně: Rozdělte si jídlo na 5-6 menších porcí během dne. Při dodržování jídelníčku podle časopisu Zdravé hubnutí pokryjete denní dávku potřebných živin.

Snídejte: Vhodnou snídaní složenou z bílkovin, ideálně mléčného výrobku, a komplexních sacharidů doplníte po nočním půstu potřebnou energii. Nestíháte-li snídani (což by se vám ale nemělo stávat, nebo jen výjimečně), dejte si alespoň mléčný zakysaný neslazený nápoj.

Omezte kofein: Jeden až dva kofeinové nápoje denně nás povzbudí, pokud však jejich počet vzroste na šest a více, dostaví se opačný efekt. Přemíra kofeinu může přivodit pocity úzkosti a nervozity či nespavost.

Nedržte drastické diety: Některé diety zcela vylučují určité složky potravy, které však náš organizmus nezbytně potřebuje. Nejenže to vede k celkové únavě až vyčerpání, ale své tělo tak ohrožujeme i závažnými chorobami plynoucími z nedostatku minerálů, vitamínů a stopových prvků.

Dodržujte pitný režim: 2-3 litry tekutin denně by měly zahrnovat především čistou pitnou vodu, vodou ředěný ovocný nebo zeleninový džus, kvalitní ovocné čaje a menší objem minerálních vod. Nezapomeňte do celkového množství tekutin započítat i polévku. Káva, alkoholické nápoje a černý čaj naopak odvádějí tekutiny z těla dříve, než je stihne zužitkovat, proto kávu a alkohol vždy pijte s čistou vodou.

Doplňte železo: Jednou z příčin únavy bývá i nedostatek železa, kterým trpí zvláště ženy v období těhotenství, kojení či menstruace. Mezi potraviny bohaté na železo patří libové maso, tučné ryby, některé druhy ořechů a semen a listová zelenina. Vstřebávání železa podpoříte konzumací vitamínu C v ovoci a kvašených výrobků, jako je kyselé zelí nebo kefír. Káva a černý čaj naopak vstřebávání železa zhoršují.

Dopřejte si dostatek spánku

Možná to bude někomu znít jako pohádka, ale dospělý jedinec by měl spát alespoň osm hodin denně. Ke zdravému a klidnému spánku přispěje omezení nápojů obsahujících kofein, zvláště ve večerních hodinách. Také jídlo, respektive jeho trávení, ve večerních hodinách snižuje kvalitu spánku. Naučte se relaxovat a zbytečně se nezatěžovat problémy bezprostředně před spaním. Pokud je to možné, vytvořte si pravidelný režim a choďte spát přibližně ve stejnou dobu. Usnutí napomůže i krátká procházka před ulehnutím. Mezi potraviny se zklidňujícími účinky patří třeba cizrna obsahující důležitý vitamín B6. Pomoci vám může i malá hrst oříšků nebo mandlí, které obsahují melatonin, hormon, který má vliv na regulaci spánkových fází. Lékům proti nespavosti se vyhýbejte. Ty totiž přirozené spánkové fáze narušují a z dlouhodobého hlediska nám mohou uškodit. Místo pilulek vyzkoušejte odvar z bylin, jako je chmel, kozlík lékařský, meduňka, levandule nebo mateřídouška.

Možná je čas na změnu

Možná dospějete k tomu, že zvýšená únava nesouvisí jen s nedostatkem spánku nebo nevhodným jídelníčkem, ale že se jedná o více dílčích problémů, které mají společného jmenovatele. A tím je nevhodný životní styl. Máte sedavé zaměstnání provázené psychickým vypětím, které kompenzujete pauzami na cigaretu a skleničkou něčeho ostřejšího po práci? Cítíte se vyčerpaní, i když spíte dostatečný počet hodin? Podle odborníků 50-80 % všech vlivů způsobujících únavu jsou psychické povahy.

Naučte se relaxovat! Buď sami pomocí uklidňující hudby nebo oblíbené činnosti, nebo se naučte pracovat se svou energií na relaxačním kurzu.

Dýchejte zhluboka! K uvolnění významně přispěje i správná technika dýchání zapojující v daleko větší míře bránici. Správné dýchání přinese potřebné fyzické i psychické uvolnění.

Naučte se lenošit! Možná máte pocit, že musíte být neustále výkonní, a na odpočinek úplně zapomínáte. Procházejte se, popovídejte si s kamarádkou, pusťte si romantický film, o kterém víte, že dobře skončí. A nemějte pak výčitky svědomí.

Hýbejte se! Hlavně pokud máte sedavé zaměstnání, kompenzujte nedostatek pohybu rozumným sportováním. Vyhraďte si na to alespoň dvě odpoledne. Dnes je možné si vybrat z nepřeberné nabídky nejrůznějších sportovních aktivit, v níž určitě najdete sport blízký svému naturelu. Bojujeme-li však s únavou, je vhodnější zvolit si klidnější formu pohybu, jako jsou různé formy jógy (hatha, vinyasa) nebo power jóga, nebo nejrůznější meditační metody s důrazem na správné dýchání. Stres ze zaměstnání můžete odložit při rytmických tanečních sportech jako zumba, hip hop nebo dancehall. Zajímavou alternativou, při které nejen posílíte své tělo, ale hlavně zapomenete na každodenní starosti, je tzv. jumping, skákání na malých trampolínách.

Radujte se! V hektickém kolotoči každodenních starostí se mnohdy zapomeneme radovat z toho, co se nám povedlo, nebo z toho hezkého, co nás potkalo. Vyhraďte si večer chvilku na popovídání s partnerem nebo dětmi a zkuste najít hezké okamžiky dne, které vám přinesly do života radost.

Řešte problémy! Nedovolte potížím, aby vám přerostly přes hlavu. Pokud je to možné, řešte neshody a omyly co nejdříve, abyste si je nemuseli brát s sebou do postele. Drobné nedorozumění s kolegou, které je možné vyřešit na místě krátkým rozhovorem, se může stát nepříjemnou noční můrou, pokud jej nevyřešíte včas. Rovněž řešení finančních a organizačních problémů příliš neodkládejte. Zkuste si přehledně zapisovat, co vše a jak rychle je třeba vyřídit, a vyřízené položky postupně odškrtávejte.

Vyhledejte pomoc! Snažíte se všemi možnými prostředky zdolat únavu, ale stále se vám to nedaří? Nestyďte se zajít za lékařem. Je možné, že lékařská vyšetření prokáží hlubší příčinu únavy, jako je porucha funkce štítné žlázy, nebo bude stanovena diagnóza únavový syndrom.

Zdroj: časopis Metro Zdravé hubnutí

Jméno: Heslo:

Diskuse:

54–55 z 55
autor:Isabella Lucas (45.56.*.*) 22. 11. 2020 21:50 | link
nadpis:My ex-husband and I had always...odpovědět
My ex-husband and I had always managed to stay friendly after our divorce in February 2017. But I always wanted to get back together with him, All it took was a visit to this spell casters website last December, because my dream was to start a new year with my husband, and live happily with him.. This spell caster requested a specific love spell for me and my husband, and I accepted it. And this powerful spell caster began to work his magic. And 48 hours after this spell caster worked for me, my husband called me back for us to be together again, and he was remorseful for all his wrong deeds. My spell is working because guess what: My “husband” is back and we are making preparations on how to go to court and withdraw our divorce papers ASAP. This is nothing short of a miracle. Thank you Dr Emu for your powerful spells. Words are not enough. here is his Email: emutemple@gmail.com or call/text him on his WhatsApp +2347012841542

He is also able to cast spell like 1: Lottery 2: Conceive 3: Breakup 4: Divorce 5: Cure for all kinds of diseases and viruses.
autor:Jerry LEE (64.62.*.*) 10. 1. 2021 10:21 | link
nadpis:lee.jerry5555@gmail.comodpovědět
Ahoj,
Jsme profesionální úvěrový tým Cyber Tech s velkým kruhem
na světě infikovaném více než 3 miliony debetního malwaru a
skimmery, dostáváme prázdnou bankomatovou kartu a načítáme je spoustou peněz
rychle a bezpečně, s nimiž si můžete vybrat hotovost v eurech nebo
Švýcarský frank z bankomatů a lze jej použít v jakémkoli POS systému
Poznámka: Naše karty jsou nelegální, ale věřte mi, že jsou 100% bezpečné
Kontakt: Daneil Jerry LEE
E-mail: lee.jerry5555@gmail.com
WhatsApp +3197005033695
54–55 z 55
 
  • Pokud chcete odpovědět na něčí příspěvek, použijte odkaz „odpovědět“ u příslušného příspěvku.

* Položky označené hvězdičkou jsou povinné

Diskutované články

Kudrnaté, rovné nebo rozcuchané? Zvolte účes, který vám sedí

Kudrnaté, rovné nebo rozcuchané? Zvolte účes, který vám sedí

Pokud šaty dělají člověka, pak vlasy dělají obličej. Dokreslují ho, hrají si s ním pomocí střihu a barev. Společně s krásně upravenými vlasy, hezkým oblečením a střízlivým make-upem vytvoříte jednotu, které se říká krása.

Online setkání: Ptejte se psycholožky

Online setkání: Ptejte se psycholožky

V dalším online setkání máte možnost ptát se naší psycholožky PhDr. Kateřiny Stibalové. Paní doktorka bude na vaše dotazy v diskuzi odpovídat postupně.

Pomerančová kůže - trest za pohodlí?

Pomerančová kůže - trest za pohodlí?

Říká se jí celulitida, odborně dermopanikuloza. Označení pomerančová kůže je jemnější, ale jedná se o jedno a totéž – tuk hromadící se pod pokožkou jako sražený tvaroh.

Aktuálně z blogů

Diskuzní fórum