Unaveni z únavy? Jak na ni vyzrát zdravou stravou

Unaveni z únavy? Jak na ni vyzrát zdravou stravou

Těšíte se na léto, ale radostné vyhlídky vám kazí neustálá únava, která vás neopouští ani po delším spánku? Jaro s sebou přináší spoustu nových možností. Plánujete, jak vylepšíte zahrádku...

... kam vyrazíte o víkendu, až vysvitne poprvé sluníčko. Ale jak to všechno zvládnout, když už teď máte pocit, že stěží zvládnete dojít ráno do práce? Je jasné, že káva to tentokrát nevyřeší.

Zdravou stravou proti únavě

Vybírejte potraviny s nízkým glykemickým indexem

Potraviny s vysokým GI působí v těle prudký vzestup a následně prudký pokles hladiny cukru. To má za následek, že nás krátce po jídle přepadne opět hlad, ale také to, že se cítíme unaveni. Dejte před jednoduchými sacharidy přednost složeným, které se rozkládají v těle déle. Kombinujte je s bílkovinami, které snižují glykemický index, a kvalitními tuky.

Mezi potraviny obsahující složené sacharidy patří například rýže natural, zelenina nebo celozrnné těstoviny. Celozrnné potraviny navíc dodají tělu potřebné minerály a vitamíny. Vybírejte potraviny obsahující kvalitní bílkoviny – libové maso, ryby, luštěniny, vejce a zakysané mléčné výrobky, u nichž si nezapomeňte překontrolovat obsah cukru. Vyhněte se rafinovaným jednoduchým cukrům obsaženým v nejrůznějších pamlscích, sušenkách, limonádách a dalších sladkostech, které nás zasytí jen nakrátko a zbytečně zatěžují organizmus.

Co je GI? Když se najíme, začnou se potraviny v trávicím traktu rozkládat na jednodušší živiny, které se pak vstřebávají do krve. Krví jsou přenášeny do jednotlivých částí těla, aby mohly být využity. Sacharidy se trávením rozkládají až na glukózu, která se vstřebává rovnou do krve. GI nás informuje o tom, do jaké míry a na jak dlouho daná potravina zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Měřítkem je přitom samotná glukóza, která má GI roven 100. Například celozrnný chléb má GI 65, což nás informuje o tom, že glukóza v něm obsažená se bude vstřebávat přibližně dvojnásobnou dobu než čistá glukóza. A proč je pro nás důležité konzumovat přednostně potraviny s nižším GI? Protože tělo glukózu z těchto potravin zpracovává déle, nedochází ke kolísání hladiny cukru v krvi a nepřetěžuje se slinivka břišní produkující inzulín, hormon, který má za úkol hladinu cukru v krvi snižovat.

GI potraviny ovlivňují i další faktory, jako je délka vaření. Obecně platí, že vysoce zpracované potraviny mají vyšší GI. Porovnáme-li jablko v syrovém stavu a jablko připravené jako pyré, má tepelně neupravené nižší GI. Dále má na hodnotu GI vliv i způsob přípravy jídla. Například předvařená rýže má vyšší GI než rýže standardní, z brambor mají nejnižší GI nové brambory vařené ve slupce - podle nových výzkumů jejich GI ještě snižuje vychlazení po uvaření a použití octové zálivky na způsob salátu. Neporušená zrna obilovin v celozrnném chlebu či bulguru mají nižší GI, naproti tomu rozemletí zrn GI zvyšuje.

Jezte pravidelně: Rozdělte si jídlo na 5-6 menších porcí během dne. Při dodržování jídelníčku podle časopisu Zdravé hubnutí pokryjete denní dávku potřebných živin.

Snídejte: Vhodnou snídaní složenou z bílkovin, ideálně mléčného výrobku, a komplexních sacharidů doplníte po nočním půstu potřebnou energii. Nestíháte-li snídani (což by se vám ale nemělo stávat, nebo jen výjimečně), dejte si alespoň mléčný zakysaný neslazený nápoj.

Omezte kofein: Jeden až dva kofeinové nápoje denně nás povzbudí, pokud však jejich počet vzroste na šest a více, dostaví se opačný efekt. Přemíra kofeinu může přivodit pocity úzkosti a nervozity či nespavost.

Nedržte drastické diety: Některé diety zcela vylučují určité složky potravy, které však náš organizmus nezbytně potřebuje. Nejenže to vede k celkové únavě až vyčerpání, ale své tělo tak ohrožujeme i závažnými chorobami plynoucími z nedostatku minerálů, vitamínů a stopových prvků.

Dodržujte pitný režim: 2-3 litry tekutin denně by měly zahrnovat především čistou pitnou vodu, vodou ředěný ovocný nebo zeleninový džus, kvalitní ovocné čaje a menší objem minerálních vod. Nezapomeňte do celkového množství tekutin započítat i polévku. Káva, alkoholické nápoje a černý čaj naopak odvádějí tekutiny z těla dříve, než je stihne zužitkovat, proto kávu a alkohol vždy pijte s čistou vodou.

Doplňte železo: Jednou z příčin únavy bývá i nedostatek železa, kterým trpí zvláště ženy v období těhotenství, kojení či menstruace. Mezi potraviny bohaté na železo patří libové maso, tučné ryby, některé druhy ořechů a semen a listová zelenina. Vstřebávání železa podpoříte konzumací vitamínu C v ovoci a kvašených výrobků, jako je kyselé zelí nebo kefír. Káva a černý čaj naopak vstřebávání železa zhoršují.

Dopřejte si dostatek spánku

Možná to bude někomu znít jako pohádka, ale dospělý jedinec by měl spát alespoň osm hodin denně. Ke zdravému a klidnému spánku přispěje omezení nápojů obsahujících kofein, zvláště ve večerních hodinách. Také jídlo, respektive jeho trávení, ve večerních hodinách snižuje kvalitu spánku. Naučte se relaxovat a zbytečně se nezatěžovat problémy bezprostředně před spaním. Pokud je to možné, vytvořte si pravidelný režim a choďte spát přibližně ve stejnou dobu. Usnutí napomůže i krátká procházka před ulehnutím. Mezi potraviny se zklidňujícími účinky patří třeba cizrna obsahující důležitý vitamín B6. Pomoci vám může i malá hrst oříšků nebo mandlí, které obsahují melatonin, hormon, který má vliv na regulaci spánkových fází. Lékům proti nespavosti se vyhýbejte. Ty totiž přirozené spánkové fáze narušují a z dlouhodobého hlediska nám mohou uškodit. Místo pilulek vyzkoušejte odvar z bylin, jako je chmel, kozlík lékařský, meduňka, levandule nebo mateřídouška.

Možná je čas na změnu

Možná dospějete k tomu, že zvýšená únava nesouvisí jen s nedostatkem spánku nebo nevhodným jídelníčkem, ale že se jedná o více dílčích problémů, které mají společného jmenovatele. A tím je nevhodný životní styl. Máte sedavé zaměstnání provázené psychickým vypětím, které kompenzujete pauzami na cigaretu a skleničkou něčeho ostřejšího po práci? Cítíte se vyčerpaní, i když spíte dostatečný počet hodin? Podle odborníků 50-80 % všech vlivů způsobujících únavu jsou psychické povahy.

Naučte se relaxovat! Buď sami pomocí uklidňující hudby nebo oblíbené činnosti, nebo se naučte pracovat se svou energií na relaxačním kurzu.

Dýchejte zhluboka! K uvolnění významně přispěje i správná technika dýchání zapojující v daleko větší míře bránici. Správné dýchání přinese potřebné fyzické i psychické uvolnění.

Naučte se lenošit! Možná máte pocit, že musíte být neustále výkonní, a na odpočinek úplně zapomínáte. Procházejte se, popovídejte si s kamarádkou, pusťte si romantický film, o kterém víte, že dobře skončí. A nemějte pak výčitky svědomí.

Hýbejte se! Hlavně pokud máte sedavé zaměstnání, kompenzujte nedostatek pohybu rozumným sportováním. Vyhraďte si na to alespoň dvě odpoledne. Dnes je možné si vybrat z nepřeberné nabídky nejrůznějších sportovních aktivit, v níž určitě najdete sport blízký svému naturelu. Bojujeme-li však s únavou, je vhodnější zvolit si klidnější formu pohybu, jako jsou různé formy jógy (hatha, vinyasa) nebo power jóga, nebo nejrůznější meditační metody s důrazem na správné dýchání. Stres ze zaměstnání můžete odložit při rytmických tanečních sportech jako zumba, hip hop nebo dancehall. Zajímavou alternativou, při které nejen posílíte své tělo, ale hlavně zapomenete na každodenní starosti, je tzv. jumping, skákání na malých trampolínách.

Radujte se! V hektickém kolotoči každodenních starostí se mnohdy zapomeneme radovat z toho, co se nám povedlo, nebo z toho hezkého, co nás potkalo. Vyhraďte si večer chvilku na popovídání s partnerem nebo dětmi a zkuste najít hezké okamžiky dne, které vám přinesly do života radost.

Řešte problémy! Nedovolte potížím, aby vám přerostly přes hlavu. Pokud je to možné, řešte neshody a omyly co nejdříve, abyste si je nemuseli brát s sebou do postele. Drobné nedorozumění s kolegou, které je možné vyřešit na místě krátkým rozhovorem, se může stát nepříjemnou noční můrou, pokud jej nevyřešíte včas. Rovněž řešení finančních a organizačních problémů příliš neodkládejte. Zkuste si přehledně zapisovat, co vše a jak rychle je třeba vyřídit, a vyřízené položky postupně odškrtávejte.

Vyhledejte pomoc! Snažíte se všemi možnými prostředky zdolat únavu, ale stále se vám to nedaří? Nestyďte se zajít za lékařem. Je možné, že lékařská vyšetření prokáží hlubší příčinu únavy, jako je porucha funkce štítné žlázy, nebo bude stanovena diagnóza únavový syndrom.

Zdroj: časopis Metro Zdravé hubnutí

Jméno: Heslo:

Diskuse:

43–44 z 44
autor:Oscar Berg 5. 8. 2019 06:19 | link
nadpis:GET $5,500 PER DAY FOR JUST $200odpovědět
INSTEAD ZÍSKÁNÍ ÚVĚRU ,, ZÍSKÁM NIC
Získejte 5 500 $ USD každý den po dobu šesti měsíců!

Podívejme se, jak to funguje
Víte, že můžete proniknout do jakéhokoli bankomatu pomocí napadené karty ATM?
Make up mysli před aplikací, rovnou dohodu ...

Objednejte si nyní prázdnou kartu ATM a získejte do týdne miliony !: kontaktujte nás
prostřednictvím e-mailové adresy :: {Automatictellers@gmail.com}
  
Máme speciálně naprogramované karty ATM, které lze použít k hackování ATM
U bankomatů lze bankomatové karty použít k výběru v bankomatu nebo přejetím prstem na
obchody a POS. Tyto karty prodáváme všem našim zákazníkům a zájemcům
kupující po celém světě má na bankomatu denní limit výběru 5 500 $
a až 50 000 $ v obchodech v závislosti na druhu karty
objednáte :: a také, pokud potřebujete nějaký jiný počítačový hack
služby, jsme tu pro vás kdykoli každý den.

Zde jsou naše ceníky pro ATM KARTY:

Karty, které vyberou 5 500 $ za den, stojí 200 USD
Karty, které vyberou 10 000 $ za den, stojí 850 USD
Karty, které vyberou 35 000 $ za den, stojí 2 200 USD
Karty, které vyberou 50 000 $ za den, stojí 5 500 USD
Karty, které vyberou 100 000 $ za den, stojí 8 500 USD

rozhodněte se před aplikací, rovnou dohodu !!!

Cena zahrnuje poštovné a poplatky, objednávejte nyní: kontaktujte nás prostřednictvím
e-mailová adresa :: {Automatictellers@gmail.com}

Navštivte naše webové stránky pro více informací: https://automatictellers.webs.com
®
autor:vaedaisy (156.236.*.*) 13. 8. 2019 02:48 | link
nadpis:http://www.cheapcustomshirtson...odpovědět
http://www.cheapcustomshirtsonline.com/ custom t shirt design
http://www.cheapdiscountjerseyswholesale.com/ nfl waterboy salary
http://www.cheaplacewigsonlineoutlet.com/ cheap human hair wigs
http://www.cheapoakleyclearancesale.com/ oakley store
http://www.cheapoakleyoutletstoresale.com/ cheap oakley sunglasses
http://www.cheapverabradleyoutletsale.com/ vera bradley coupons
http://www.cheapverabradleyoutletstore.com/ vera bradley promo code
http://www.cheapwigsforsaleonline.com/ rosewholesale wig reviews
http://www.cheapyetidiscount.com/ yeti promo code
http://www.cheapyetionsale.com/ awkward yeti store
http://www.cheapyetisale.com/ fake yeti coolers
http://www.coachbagsoutletonlinejp.com/ 長 財布 レディース 安い
http://www.coachjpoutletbagsonline.com/ 財布 レディース 安い
http://www.coachstoresoutletonline.com/ coach outlet clearance
http://www.coachwalletoutletonlinejp.com/ 長 財布 メンズ 安い
http://www.customcheapphonecases.com/ cheap phone cases
http://www.customtshirtsonline.net/ cheap polo shirts
http://www.ensemblemaillotdefootpascher.fr/ ugc maillot
http://www.factoryoutletonlinecoachbags.com/ cheap coach purses
http://www.factoryoutletsalemichaelkors.com/ michael kors outlet
http://www.goyardbagsonlineshop.com/ goyard online store
http://www.goyardbagsonlinestore.com/ goyard store
http://www.goyardstoreonline.com/ goyard online shop
http://www.jpbagscoachoutletonline.com/ 安い 財布
http://www.jpcoachbagsonlinestore.com/ 財布 メンズ 安い
http://www.jpcoachbagsoutletshops.com/ 長 財布 安い
http://www.maillotdefootpaschersite.fr/ resultados nba
http://www.michaelkorsbolsosbaratos.es/ michael kors tasche
http://www.mkvaska.se/ michael kors örhängen
http://www.oakleysunglassesoutletsalecheap.com/ oakley sunglasses sale
http://www.officialcoachbagsfactoryoutletonline.com/ coach outlet online 80 off
http://www.outletonlinesalemichaelkorsbags.com/ michael kors coupon
http://www.reamichaelkorsplanbok.com/ michael kors väska
http://www.reamichaelkorsvaska.com/ michael kors göteborg
http://www.swarovskioutletonlinesale.com/ swarovski crystals wholesale
http://www.swarovskioutletstoresale.com/ swarovski outlet near me
http://www.swarovskiwholesaleonline.com/ swarovski store
http://www.verabradleyoutletsaleonline.com/ vera bradley outlet store
http://www.wholesalenflcheapauthentic.com/ jersey dress nba
http://www.tumibagsoutlet.com/ tumi sale
http://www.tumibagsoutletstore.com/ tumi outlet
http://www.tumiclearancesale.com/ tumi black friday sale
43–44 z 44
 
  • Pokud chcete odpovědět na něčí příspěvek, použijte odkaz „odpovědět“ u příslušného příspěvku.

* Položky označené hvězdičkou jsou povinné

Diskutované články

Kudrnaté, rovné nebo rozcuchané? Zvolte účes, který vám sedí

Kudrnaté, rovné nebo rozcuchané? Zvolte účes, který vám sedí

Pokud šaty dělají člověka, pak vlasy dělají obličej. Dokreslují ho, hrají si s ním pomocí střihu a barev. Společně s krásně upravenými vlasy, hezkým oblečením a střízlivým make-upem vytvoříte jednotu, které se říká krása.

Pomerančová kůže - trest za pohodlí?

Pomerančová kůže - trest za pohodlí?

Říká se jí celulitida, odborně dermopanikuloza. Označení pomerančová kůže je jemnější, ale jedná se o jedno a totéž – tuk hromadící se pod pokožkou jako sražený tvaroh.

Hana Michopulu: Jsem bojovnice za lepší jídlo

Hana Michopulu: Jsem bojovnice za lepší jídlo

O jídle se nemá jen psát, jídlo se má žít, myslela si šéfredaktorka gastronomického časopisu a vrhla se na jídlo v praxi. Vydala svou kuchařku a zasadila se o obnovu tradice farmářských trhů u nás...

Aktuálně z blogů

Diskuzní fórum