Prokousejte se ke zdraví i kráse

Prokousejte se ke zdraví i kráse

Téma zdravý životní styl je opravdu široké a zároveň velmi důležité. Stále častěji se většina z nás, ať už pod nátlakem reklam, anebo varovně vztyčených prstů odborníků, obrací ke správné výživě. Převažuje názor, že jídlo ovlivňuje zdraví víc než zdravotní péče nebo geny. 

Podle odborníků ovlivňují zdraví ze sedmdesáti procent strava a pohyb a přibližně po patnácti procentech zděděné předpoklady a kvalita zdravotní péče.

Jak z problému ven?

Říká se, že závislost na jídle je jedním z nejsilnějších návyků. Často raději vydatně jíme a mlsáme a potom se divíme, kam se poděla naše vitalita nebo krásná figura. A protože jíme každý den, celý život a strava je palivem našeho organismu a zdrojem všech základních živin, měli bychom se snažit především o to, aby byla pestrá a zdravá.

Ovšem pro někoho není jednoduché ze dne na den vyměnit knedlíky a pečenou vepřovou krkovičku za celozrnné pečivo, zeleninu nebo luštěniny. Ale i po malých krůčcích je možné dojít k vytyčenému cíli a přesvědčit se o tom, že zdravá strava není žádným „očistcem na Zemi“, ale naopak že se může jednat o dobrodružství nejrůznějších chutí, vůní i barev. Stačí jen chtít. I když v dnešní době plné spěchu a nejrůznějších lákadel je to těžké, modelů, jak jíst zdravě, jaké složení stravy si vybírat, je opravdu mnoho.

Začít bychom měli u toho nejjednoduššího: u svého jídelníčku, který je tou nejúčinnější zbraní, protože právě „on“ je jednou z mála věcí, kterou máme ve vlastních rukou. Tato změna bude rozhodně účinnější a zdravější formou než extrémní dietní záchvaty. Ano, náš jídelníček by měl odpovídat zásadám správné výživy, ale zrovna tak důležitá je jeho pestrost i to, aby nám chutnalo. Zkrátka žádné hladovění, žádné velké omezování, ale spíše výběr těch správných potravin. Jen tak získáme mnohem více energie, psychickou pohodu a v neposlední řadě se zbavíme i nežádoucích kil. Jídlo je dobrým sluhou, ale špatným pánem. Myslete na to!   

Klíčové faktory

Pestrost: Tento koncept patří mezi nejkonzistentnější stravovací doporučení na světě. Pro udržení dobrého zdravotního stavu potřebujeme více než 40 různých nutričních látek a žádná potravina tento příjem nemůže zajistit sama o sobě. Právě proto je nezbytné konzumovat pestrou stravu (obsahující ovoce, zeleninu, cereálie, obilniny, maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky a tuky a oleje) a uvědomovat si, že každá potravina může být její součástí. (Existují studie, které dokazují pozitivní vliv pestré stravy na délku života.) V každém případě platí, že variabilita ve stravování zvyšuje požitek z jídla. Jestliže budeme kombinovat potraviny tak, aby nezatěžovaly náš organismus, budeme mile překvapeni. 

Vyváženost a střídmost: Znamená dostatečný, ale ne přehnaný příjem všech výživných látek. Pokud jsou porce přiměřené, není nutné vyhýbat se oblíbeným jídlům či potravinám. Neexistují „dobré“ nebo „špatné“ potraviny, pouze dobrá nebo špatná strava. Při dodržování principu vyváženosti a střídmosti může každá potravina tvořit součást zdravého jídelníčku.

Pravidelnost: Jídlo nám bezesporu skýtá požitek a radost, a proto je důležité si na ně najít dostatečný čas. Plánování jídla navíc zamezí vynechávání hlavních denních jídel, což často vede k nedostatečnému příjmu některých nutričních látek. Dodržovat určitou pravidelnost,  jíst co nejvíce ovoce a zeleniny, abychom si zachovali dostatečný příjem vitaminů, vlákniny a minerálních látek, jíst menší porce častěji než vydatnější třikrát denně, je velmi důležité. 

NEZAPOMÍNEJTE PÍT

Doplňování tekutin neboli pitný režim je hlavní způsob, jak pokrýt každodenní ztráty tekutin v těle. Signál žízeň přichází obvykle opožděně a dehydrovaný organismus s námi může pořádně zamávat.

Optimálně bychom měli vypít denně mezi 2–3 litry tekutin. Potřebné množství také ovlivňuje i jídelníček – pokud je základem zelenina, ovoce a mléčné výrobky, může být příjem tekutin formou nápojů o něco nižší. Základem pitného režimu by měly být především nekalorické nápoje, hlavně voda, nejlépe minerální s nízkou až střední mineralizací, s vyváženým poměrem minerálů. Čistá voda je dobrým zdrojem tekutin, ale existují i jiné, příjemnější a zdravé možnosti – přírodní ovocné a zeleninové šťávy, bylinkové, zelené, bílé nebo ovocné čaje... Alkohol a káva se rozhodně do pitného režimu nepočítají a mléko je potravina. Také zcela zavádějící je například domněnka, že během dne stačí vypít několik šálků kávy a potom vše dohnat večer – příjem tekutin by měl být plynulý v průběhu celého dne.

Denní příjem dostatečného množství tekutin také představuje neodmyslitelnou součást péče o pleť. Květinu zaléváme, aby krásně rostla, tak pro své zdraví a krásu udělejte jednoduše to samé… dejte jim napít!

Autor: Jarmila Tománková

 

Jméno: Heslo:

Diskuse:

17–28 z 28
autor:xxx 14. 4. 2008 18:16 | link
nadpis:Maso je maso! Takový krásný...odpovědět
Maso je maso! Takový krásný řízeček...mhmmm :-)
autor:Zuzule 15. 4. 2008 14:58 | link
nadpis:Takhle nám tu dělat chutě :...výše | odpovědět
Takhle nám tu dělat chutě :-)
autor:mima 19. 4. 2008 08:42 | link
nadpis:a keby bol kuraci!!! :-) mnam...výše | odpovědět
a keby bol kuraci!!! :-) mnam
autor:Dana 27 14. 4. 2008 18:16 | link
nadpis:ty jo mam hlad nechte toho ja ...odpovědět
ty jo mam hlad nechte toho ja chci hobnout a ne papat
autor:Zuzule 15. 4. 2008 14:59 | link
nadpis:že? Tahkle nám tu narušovat...výše | odpovědět
že? Tahkle nám tu narušovat morálku :)
autor:mikule 14. 4. 2008 19:14 | link
nadpis:Noodpovědět
tak se jdu najíst. Hovězí v mrkvi. Nevím, jestli to je zdravé, ale mě to chutná
autor:Zuzule 15. 4. 2008 15:00 | link
nadpis:Ta mrkev tam zní docela zdrav...výše | odpovědět
Ta mrkev tam zní docela zdravě :))) A jestli je hovězí libové, tak co by ne ;)
autor:Zuzule 18. 4. 2008 15:41 | link
nadpis:Papůodpovědět
Tak co, jak se dneska prokousáváte? :-) Já měla k snídani cottage s chlebem a rajčaty, pak hrušku, pak jahodovo-malinový tvaroh a k obídku hovězí gulášek, ale ne moc, normální porci. To je pro mě výkon, protože byl výborný! :-)
autor:Lena 19. 4. 2008 10:05 | link
nadpis:pomocodpovědět
zkusila jsem jíst zdravě ale mooc dlouho mi to nevydrželo fakt superiózní ale zase mě to pročistilo
autor:martas 9. 5. 2008 11:59 | link
nadpis:Může se jíst puding?...odpovědět
Může se jíst puding?
autor:xxx 9. 5. 2008 12:04 | link
nadpis:pudingvýše | odpovědět
...ten asi zrovna nepatří do zdravé výživy :-(
autor:mima 12. 5. 2008 21:42 | link
nadpis:ked tie naj jedla su nezdrave....odpovědět
ked tie naj jedla su nezdrave... skoda :-(
17–28 z 28
 
  • Pokud chcete odpovědět na něčí příspěvek, použijte odkaz „odpovědět“ u příslušného příspěvku.

* Položky označené hvězdičkou jsou povinné

Diskutované články

Kudrnaté, rovné nebo rozcuchané? Zvolte účes, který vám sedí

Kudrnaté, rovné nebo rozcuchané? Zvolte účes, který vám sedí

Pokud šaty dělají člověka, pak vlasy dělají obličej. Dokreslují ho, hrají si s ním pomocí střihu a barev. Společně s krásně upravenými vlasy, hezkým oblečením a střízlivým make-upem vytvoříte jednotu, které se říká krása.

Online setkání: Ptejte se psycholožky

Online setkání: Ptejte se psycholožky

V dalším online setkání máte možnost ptát se naší psycholožky PhDr. Kateřiny Stibalové. Paní doktorka bude na vaše dotazy v diskuzi odpovídat postupně.

Pomerančová kůže - trest za pohodlí?

Pomerančová kůže - trest za pohodlí?

Říká se jí celulitida, odborně dermopanikuloza. Označení pomerančová kůže je jemnější, ale jedná se o jedno a totéž – tuk hromadící se pod pokožkou jako sražený tvaroh.

Aktuálně z blogů

Diskuzní fórum